امیر‌حسین فردی

دسته : نویسندگان
فعالیت : نویسنده ، ناظر هنری ، روزنامه نگار

تولد 1328 خورشیدی، روستای قره تپه اردبیل و درگذشت ۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ تهران
نویسنده کودکان و نوجوانان و سردبیر مجله کیهان بچه ها؛ دیپلم طبیعی. وی که از بنیادگذاران جُنگ های سوره بچه های مسجد است، با حوزه هنر و اندیشه اسلامی از بدو شکل گیری آن همکاری داشته و در امور کارشناسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعم از نظارت بر کتاب های کودکان و نوجوانان، و داوری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته است.

شرح بانک های اطلاعاتی

عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی، سردبیری و مدیرمسئولی «کیهان بچه‌ها» (به مدت ۳۱ سال)، مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزهٔ هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.

چندین بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است.

وی از مؤسسین کتابخانه مسجد جوادالائمه (ع) در سال ۱۳۵۳ و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزهٔ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیهٔ این نهاد بودند. بعدها با تشکیلاتی شدن حوزهٔ هنری و پیوستن آن حوزه به سازمان تبلیغات اسلامی بطور مستقل به ادامه فعالیت پرداختند.

از او 20 کتاب منتشر شده است که از آن جمله است:

سیاه چمن(1366)

آشیانه در مه(1368)

میهمان ملائک(1376) بر اساس خاطراتی از سردار سرتیپ پاسدار شهید اسدالله کلهر

زندگی نامه داستانی امام خمینی(1377)

گرگ سالی

اسماعیل 

این اثربه زبان انگلیسی هم ترجمه شده است.

کوچک جنگلی

افسانه اصلان

امام اول

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

تختی افسانه نبود

خسته نباشی گل بهار

قصه‌های گل بهار

روزی که تو آمدی

ملاقات با آفتاب

میرزا کوچک خان

هامون، زهکلوت و آن حوالی (سفرنامه)

یک دنیا پروانه

یک مشت نقل رنگی


مشخصات بانک های اطلاعاتی
جنسیت : مذکر