ترکه بازی (چوب بازی)

دسته : بومی محلی
تعداد بازیکنان : دو نفره
محل بازی : فضای باز
گروه سنی : ۱٠ تا ۱٨ سال به بالا

ترکه بازی (چوب بازی) یکی از بازی های محلی و نوعی رقص مردانه دو نفره در استان کهگیلویه و بویر احمد است که بیشتر در مراسم های عروسی و جشن ها رواج دارد .

این بازی توسط عرفان قرقانی پور مربی کتابخانه پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر گچساران اجرا شده است.

شرح بازی و سرگرمی

                            

چوب بازی یکی از بازی های محلی و نوعی رقص مردانه در استان کهگیلویه و بویر احمد است که بیشتر در مراسم های عروسی و جشن ها رواج دارد .

این بازی دونفره است ،بازیکنان همراه با آهنگ ساز و نقاره حرکت پاهای خود را تنظیم می کند،بدین صورت که یک نفر چوب بلند و قطوری را برای محافظت از خود به دست می گیرد و نفر دوم  نیز چوب نسبتا کوچکتر و نازکتری را برای حمله و ضربه زدن به پای نفر اول در دست دارد. بعد از کمی رقص با چوب شخصی که چوب نازکتر را در دست دارد کلمه (هو ) به معنی آماده باش می گوید و نفرمقابل باید چوب خود را به حالت دفاع جلوی خود بگیرد .مهمترین قانون بازی این است که نفر حمله کننده حق دارد فقط از زانو به پایین را با چوب هدف قرار دهد و اگر به بالاتنه یا ران مدافع بزند خطاست و فرد مدافع نیز با تکیه کردن چوب قطور باید از پای خود در برابر مهاجم دفاع کند و یا جا خالی بدهد تا چوب مهاجم به او اصابت نکند. این بازی بیشتر روحیه شجاعت و جنگاوری را درمیان افراد تقویت می کند .  



مشخصات بازی و سرگرمی
استان : کهگیلویه و بویراحمد
میزان تحرک : پرتحرک
وسایل بازی : چوب
زمان بازی : روز ، شب
گردآورنده : عرفان قرقانی پور