هواناو

دسته : علمی
گروه سنی : ۱۱ تا ۱۶ سال

شرح کاردستی

آنچه نیاز دارید..

سی دی

درپوش بطری مایع ظرف‌شویی (درپوش‌هایی که با فشار باز و بسته می‌شوند)

بادکنک

چسب حرارتی

کاغذ یا مقوای نازک

سوزن ته گرد یا پونز

قیچی

سطح هموار

شرح کاردستی

یک هواناو خانگی بسازید! ما معمولاً فکر می‌کنیم که ساخت یک هواناو پروژه‌ای بسیار فنی و پیچیده است که دانش و تکنولوژی آن تنها در انحصار مراکزی از قبیل سازمان فضایی ناسا می‌باشد. آلیاژهای فوق سبک و موتورهای جت پرقدرت چیزهایی هستند که با شنیدن نام هواناو به یاد ما می‌آیند. اما امروز می‌خواهیم تمام این محدودیت‌ها را بشکنیم و تنها با استفاده از یک سی دی، یک بادکنک و کمی وسایل خانگی یک هواناو کارآمد بسازیم.

با استفاده از یک پونز دو سوراخ را در مرکز درب بطری بسته‌شده ایجاد کنید.

از چسب حرارتی تفنگی برای چسباندن انتهای درب به مرکز سی دی استفاده کنید. حتی‌الامکان از چسب کمتری استفاده کنید اما مطمئن شوید که بین سی دی و درب بطری کاملاً کیپ شده باشد و هوا نتواند از بین آن‌ها عبور کند. در هنگام چسباندن درب بطری به سی دی سعی می‌کنیم برای کیپ شدن بهتر بین این دو، درب بطری را روی سی دی کمی پیچ‌وتاب دهیم.

 برای زیباتر شدن هواناوتان می‌توانید با استفاده از یک کاغذ یا مقوای نازک در ابعاد تقریبی ۵ در ۱۵ سانتی یک بدنه برای هواناوتان بسازید. برای این کار به فاصله‌ی ۳ سانت از هر سر مقوا شکافی به عمق ۲٫۵ سانتی‌متر ایجاد کنید. دقت کنید که شکاف‌های دو سر مقوا باید معکوس هم باشند. بعدازاین کار مقوا را خم کرده و دو شکاف را در هم وارد کنید تا شکلی شبیه به یک ماهی ساخته شود.

 سطح هموار و صافی را مانند یک میز برای قرار دادن هواناو بر روی آن پیدا کنید.

بادکنک را باد کنید و با پیچاندن در آن مانع از خروج هوای آن شوید. 

دهانه بادکنک را از درون بدنه ماهی شکل عبور دهید.

دهانه بادکنک را روی درب بطری بکشید.

 بدون اینکه اجازه دهید هوا خارج شود بدنه را دور درب بطری و روی سی دی قرار دهید.

حالا اجازه دهید تا هوا از بادکنک خارج شود.

اگر هواناو به‌راحتی سر نخورده و حرکت نکرد دو احتمال وجود دارد: بدترین احتمال این است که سی دی معیوب بوده و تاب برداشته باشد که در این صورت باید مراحل ساخت را دوباره از ابتدا با سی دی دیگری انجام بدهید. و احتمال دیگر اینکه سوراخ‌هایی که روی درب ایجاد کرده‌اید نمی‌توانند هوا را به‌خوبی از خود عبور دهند که در این صورت تنها کافی است سوراخ هار راکمی بزرگ‌تر کرده و یا چند سوراخ دیگر به درب بطری اضافه کنید.

این آزمایش چگونه عمل می‌کند؟

در دنیای واقعی، هواناو با استفاده از فشار هوا، یک وسیله نقلیه را از روی زمین بلند کرده و حرکت می‌کند. اما هواناوی که ما ساختیم هم غیرازاین نیست. همین‌که بادکنک بادش خالی می‌شود هوا از طریق درب بطری به زیر سی دی وارد می‌شود. به خاطر شکل، همواری و توازن وزن سی دی، هوای در حال آزاد شدن به‌صورت یکنواخت در سطح زیر سی دی پخش‌شده و سطحی از هوا را بین سی دی و میز ایجاد می‌کند. این هوا مانع اصطکاک بین سی دی و سطح شده و به هواناو شما اجازه می‌دهد تا آزادانه بر روی سطح حرکت کند.

نکته: از این وسیله جذاب و ساده می‌توانید به‌عنوان تخت هوا برای نمایش قوانین حرکت نیوتون استفاده کنید.


مشخصات کاردستی
گردآورنده : پریسا حسنی