نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز حسی- لمسی برگزار می‌شود

موضوع : دومین نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز حسی- لمسی

نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز حسی- لمسی گروه ساخت کتاب‌های حسی-لمسی شورای کتاب کودک در کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار
می شود.

شرح برنامه


در کنار نمایشگاه کتاب‌های دست‌ساز حسی- لمسی، کارگاه شیوه‌های کتاب‌سازی نیز برگزار می‌شود.
علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه ۱۰ صبح تا ۷ بعداز ظهر در کتابخانه حسینیه ارشاد دیدن کنند.

کمیته خدمات کتابداری به کودکان با نیازهای ویژه یکی از کمیته‌های هشتگانه شورای کتاب کودک است که با هدف شناخت، معرفی، تولید، مناسب‌سازی، ارائه و ترویج آثار مناسب برای کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه فعالیت می‌کند. این کمیته یا کتاب‌های موجود در بازار نشر را گزینش و مناسب‌سازی می‌کند و یا کتاب‌هایی خاص و هماهنگ با نوع نیاز مخاطبان را تولید می‌کند.

نمایشگاه کتاب های حسی- لمسی در موسسه پژوهشی کودکان دنیا

تاریخچه فعالیت کمیته خدمات کتابداری به کودکان با نیازهای ویژه

انتشار کتاب نقش کتاب‌های کودکان در همسازی کودکان معلول با جریان زندگی روزمره نوشته توردیس اورجایستر و ترجمه ثریا قزل ایاغ در سال ۱۳۶۱نخستین گام برای تشکیل کمیته خدمات کتابداری به کودکان با نیازهای ویژه بود.
در سال ۱۳۶۶ اولین جلسه در مورد کتاب و کودک معلول با هماهنگی نسریندخت عماد خراسانی و حضور اعضاء علاقه‌مند و صاحب نظر در شورا برگزار شد. هر چند این جلسات ادامه نیافت اما حاصل آن تهیه چندین کتاب حسی ـ لمسی پارچه‌ای بود. تا این‌که در سال ۱۳۷۳ در اولین گردهمایی دانشجویان نابینا در دانشگاه تهران به ابتکار نوش‌آفرین انصاری و تدریس دو واحد درس خدمات ویژه کتابداری در برنامه درسی رشته کتابداری، تفکر پدیدآیی کمیته خدمات کتابداری به کودکان با نیازهای ویژه در شورا ایجاد شد. در ابتدا زهرا فرمانی، منصوره شجاعی و مریم احمدی مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های این کمیته را در سه زمینه زیر پذیرفتند و سپس کارشناسان و علاقمندان دیگری نیز به این مجموعه پیوستند. هم اکنون این کمیته تنها در بخش ساخت کتاب‌‌های دست‌ساز حسی-لمسی فعالیت می‌کند.




مشخصات برنامه
ساعت برگزاری : ۱٠ صبح تا ۱٨عصر
مکان برگزاری : کتابخانه حسینیه ارشاد